Et glass nesehornsaft?

27. januar 2011

nesehorn

Skal du spise biff? Skyll den ned med et glass nesehornsaft!

Det morsomste med å skrive blogg om vin er at mange kommer med tips og innspill, og plutselig prater jeg om vin hver eneste dag. «Alle» har en favoritt de vil anbefale, og det synes jeg er sinnsykt gøy. Derfor kommer det til å bli tester av venners anbefalinger i nærmeste fremtid, kanskje allerede til helga. Men! Broren min hadde et magasin om Sør-Afrika liggende og det må jeg bare skrive om med en gang.

Moderne new world
Australia og Chile er kanskje mine to favorittland så langt når jeg er på leiting etter rødvin. Derfor innbiller jeg meg at Sør-Afrika kan være «rett oppi gata mi». Derfor bladde jeg fort og lette etter en generell beskrivelse av «stilen» til Sør-Afrika. Det viste seg å bli like mye en studie av dyrene i Afrika (og alt de har å gjøre). La meg forklare:

En dyr vin eller et vindyr?
Før fotball-VM fant noen lyse hoder ut at de skulle koble hver drue til et dyr, slik at det skulle være lett for vinamatører å koble druens egenskaper opp mot dyrets egenskaper. Jeg liker i utgangspunktet ideen med å komme inn på en restaurant og spørre: «Hei, har du et nesehorn som kan passe til den biffen her?» For blant de røde ble nemlig syrah til nesehorn.

Hva smaker nesehorn?
Og beskrivelsen er ikke så ulik heller: «En solid plugg med pondus og appetitt på livet, båret oppe av penst og musker». Definitivt nesehorn. «Forfører alle med sin dype, litt hemmelighetsfulle saftighet ispedd svale kamfertoner og et slør av orientalsk krydder.» Kanskje mer syrah enn pattedyr over dette? Uansett, syrah, eller shiraz som druen heter i Australia, har nok av smaker å lete etter. Hva sier du til: «pepper, urter, mineraler, krydder, bjørnebær, blåbær, krekling, fiol, oliven, rosmarin, bringebær, kamfer, sorte oliven, lakris, røyk og rått kjøtt.» Puh.

Legg igjen en kommentar